Magisch Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Denise Water - WaarBenJij.nu Magisch Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Denise Water - WaarBenJij.nu

Magisch Medellin

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

26 Mei 2016 | Colombia, Medellín

Wauw; de titel is niet voor niks magisch Medellin; wat een gave stad!

Vanaf Santa Marta ben ik naar Medelllin gevlogen (bijna anderhalf uur) en op het vliegveld aangekomen kon ik een taxi delen met 2 meisjes naar de buurt El Pablado. Voor ongeveer 20 euro had hij de andere meiden eerst gedropt bij hun hostel, waarna hij mij zou wegbrengen. Echter, hij zei dat het ongeveer 5 euro meer kostte om mij nog weg te brengen. Bullshit natuurlijk, maar wordt maar eens boos in het Engels, terwijl hij alleen maar Spaans spreekt .. geen succes dus. Toen hij uiteindelijk dreigde me uit de taxi te zetten, ben ik overstag gegaan en aangekomen bij het hostel heb ik het geld dan ook naar z'n hoofd gesmeten. Niet zo'n hele goede eerste indruk van Medellin dus..

Het hostel is wel super gaaf (Black Sheep Hostel) en heel gezellig. Een leuk dakterras met hangmatten, een grote tv-kamer met chille banken en een patio waar iedereen 's avonds een biertje aan het drinken is.
In mijn kamer ontmoette ik een Australisch meisje, Katie, waarmee ik 's avonds en met 20 anderen uit het hostel op stap ben gegaan (het was tenslotte zaterdagavond). In de salsabar viel het helaas een beetje tegen, aangezien iedereen daar echt salsa kan dansen en dus durfde ik met geen mogelijkheid de dansvloer op (tijd voor salsales!).

Zondag heb ik heerlijk lang uitgeslapen, een beetje voor de TV gehangen (een echte zondag) en aan het einde van de middag heb ik de kabelbaan genomen met Katie. Medellin heeft een fantastisch openbaar vervoer. De metro is heel mooi (je zult geen graffiti zien en ook mag je niet eten/drinken in de metro, omdat ze bang zijn dat je het vies maakt). De kabelbaan verbindthet arme gedeelte van de stad met het centrum. Voor 1 euro kunnen de arme mensen dus naar het centrum, waanzinnig gaaf als je het mij vraagt!

Maandag heb ik de gratis wandeltocht gedaan met wat andere mensen uit het hostel. 4 uur lang hebben we door de stad gelopen en ademloos geluisterd naar Pablo, onze gids. De geschiedenis van Colombia en Medellin is echt fantastisch. Je begrijpt niet dat de mensen hier nog steeds lachen en vrolijk zijn na alles wat zich hier heeft afgespeeld. 20 jaar geleden was dit 1 van de gevaarlijkste steden ter wereld, mede dankzij Pablo Escobar. Het conflict tussen 2 politieke partijen en de grote drugs industrie (voornamelijk cocaine) heeft ervoor gezorged dat deze stad op de afgrond stond. 20 jaar geleden is hier verandering in gekomen en zijn de stad helemaal gaan opbouwen. Nu wordt het steeds meer een toeristische trekpleister, maar toch vinden heel veel Colombianen het zo gek dat wij hier zijn. Tijdens de tour kwamen er zoveel Colombianen om ons heen staan om te kijken wat wij aan het doen waren. Ze gaven ons een hand en bedankten ons dat wij naar Medellin waren gekomen; zo dankbaar voor toeristen; echt kippenvel!
Op de vraag of deze stad opgebouwd kon worden door het geld van de drugs, vertelde onze gids dat 3 % van het geld inderdaad van de drugs kwam, heel interessant!
De stad heeft zoveel tegenstellingen; van arm naar rijk, van hoge gebouwen tot huizen die in elkaar storten, rustige parkjes tot overvolle pleinen; alles kan en dat geeft zo ontzettend veel sfeer! Zo liepen we ook door een straatje waar ze dvd's verkochten.. ja je voelt hem aankomen; niet zomaar dvd's; porno. Het interessante (zo zal ik het maar noemen) was dat op diezelfde tafels met dvd's Finding Nemo lag en allerlei andere soorten kinderdvd's .. niets is te gek hier in Medellin.

Dinsdag ben ik met 2 Canadese meiden en 2 Engelse jongens naar Guatape gegaan. Daar hebben we eerst een rots beklommen (740 traptreden omhoog; kuiten trainen!) waarvandaan je een fantastisch uitzicht had over de meren. Vroeger waren hier allemaal steden, maar die zijn in de loop der jaren onder water gelopen, waardoor alle huizen hoger op de bergen zijn gebouwd. Na deze klim zijn we gaan luchen in het stadje (heel schattig, overal bloemen en alle huizen hebben een eigen felle kleur), waarna we een boottochtje zijn gaan maken. Deze boottocht kwam langs het huis van Pablo Escobar, heel gaaf om te zien! Ook zagen we een tunnel uit de bergen komen die leidde naar het huis zo'n kilometer ervandaan, ongelofelijk wat die man allemaal heeft laten bouwen (oa ook zijn eigen gevangenis. Toen de Colombiaanse regering hem naar de gevangenis moest sturen, had hij zijn eigen gevangenis laten bouwen en zijn eigen bewakers uitgekozen.)

Dinsdagavond zijn we ook nog even de stad ingeweest, maar helaas was er vrij weinig open op de doordeweeks dag. Gisteren dus een heerlijk dagje niks gedaan, uitgeslapen, boekje gelezen in een hangmat en een beetje geskypt. Gisteravond ben ik gezellig wezen eten met Jasper, (de broer van Rosanne, voor iedereen die niet weet wie ik bedoel) die hier voor 1 jaar woont. Fijn om weer even in het Nederlands te praten en natuurlijk nog wat tips gekregen over Medellin.
Vandaag ga ik nog even de stad in, want ik heb een fantastisch winkelcentrum gezien (betekent wel dat ik mijn eigen kleren moet gaan weggooien, want dat past nooit in m'n backpack, maar ach, na 3 maanden in dezelfde kleren ben ik ze wel zat). Vanavond gaan we ook nog even op stap voor de laatste keer in Medellin en morgen zal ik met de bus naar Bogota vertrekken. Schijnt niet een hele leuke stad te zijn, maar moet je toch wel geweest zijn als je Colombia bent.

Voor nu; helaas adios Medellin; hola Bogota.

• 26 Mei 2016 - 18:14

Mignon:

Weer genoten van je blog! Leuk hoor!