Heerlijk weekend; YS Falls - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Denise Water - WaarBenJij.nu Heerlijk weekend; YS Falls - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Denise Water - WaarBenJij.nu

Heerlijk weekend; YS Falls

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

04 April 2016 | Jamaica, Mandeville

Het is weer maandag (helaas) en ik heb weer een heerlijk weekend achter de rug! Waarschijnlijk ook mijn laatste weekend in Mandeville voordat mijn vakantie begint, want de plannen zijn allemaal al gemaakt. Vrijdag ga ik eindelijk de Blue Mountains beklimmen (bucketlist: check) en de zonsopgang bekijken. We gaan 3 uur omhoog wandelen en 3 uur omlaag (word al moe als ik eraan denk, maar ze zeggen dat het het waard is). Het weekend erna gaan we party'en in Kingston, dus er liggen nog wat mooie plannen in het verschiet!

Afgelopen vrijdag heb ik te horen gekregen dat ik deze week hele leuke dingen mag gaan doen op het werk! Zo ga ik woensdag naar de rechtbank (boefjes bekijken) en donderdag naar Indicom. Indicom is de organisatie die verantwoordelijk is voor het controleren van de politie-acties. Zo is er in Jamaica veel protest op de politie dat ze buiten proportioneel geweld gebruiken en burgers onterecht neerschieten. Indicom controleert deze politie-acties en onderzoekt de protesten van de burgers. Super vet dat ik dus een kijkje mag gaan nemen in het juridisch systeem van Jamaica (en wat leuke dingen voor op mijn CV natuurlijk)!

Zaterdag heb ik een lekker chill dagje thuis gehad; ik heb m'n kamer schoongemaakt omdat ik vandaag of morgen een roommate krijg en dan moet de kamer natuurlijk wel een beetje netjes zijn (in 6 weken kun je een hoop rommel maken). Daarnaast ben ik begonnen om mijn boekje Spaans voor beginners te leren. Het is een fink boek, maar ben wel van plan om de komende 6 weken wat Spaans te leren, want dat is wel makkelijk voor ik in Colombia aankom.
Zondag ben ik met 2 andere vrijwilligers naar de YS Watervallen geweest; wauw, wat een mooie omgeving! Zo konden we via een touw het water in slingeren en waren er 4 verschillende verdiepingen watervallen. Bijzonder om voor de eerste keer watervallen te zien en hopeijk gaan er wel nog meerdere volgen in Jamaica.

De rit vanaf de watervallen naar huis was ook nog een avontuur op zich. Zo heb ik regel nummer 1 die ik aan kinderen vertel voor veiligheid zelf verbroken door een illegale taxi te nemen (na 30 minuten wachten, hadden we zelfs genoegen genomen met een scooter denk ik) naar de hoofdweg. Vanaf daar hadden we een taxi naar Santa Cruz met een chauffeur die we ervan verdachten dat hij high was, aangezien hij alleen maar heel hard kon lachen bij alles wat we zeiden. Vanaf Santa Cruz konden we terug naar Mandeville en ook hier hebben we 1 uur voor kunnen wachten. Nee, het openbaar vervoer in Jamaica is niet alles .. zo verlang ik wel naar de trein die op de minuut exact vertrekt en de bus die elke 10 minuten langskomt.

Toen ik met m'n ouders aan het skypen was, vroegen ze me wat ik het meeste miste en hier moest ik toch wel even over nadenken.
Ik mis mijn dagelijkse glaasje melk, ik mis de oude kaas en natuurlijk al mijn vrienden en familie, maar uiteindelijk mis ik de vrijheid om op mijn fiets te springen en gewoonweg ergens naartoe te gaan en wel weer te zien hoe laat je thuiskomt het meest. Als ik 's avonds uitga, moet ik altijd met de taxi en heb ik natuurlijk die avondklok ..
Wat ik totaal niet mis? Het weer (off course).
Daarnaast heb ik nog een erg groot cultuurverschil ondervonden.
Zo kwam ik in gesprek met mijn gastouders over homoseksualiteit. Ik wist al wel dat Jamaica een land is waar ze geen homo's accepteren, maar de discussie met mijn gastouders heeft me heel erg gechoqueerd. Wat mogen wij onszelf gelukkig prijzen dat we in Nederland zijn opgevoed met goede normen en waarden omtrent homoseksualiteit. Daarnaast besefte ik me dat ik enorm trots en blij ben met alle mensen in mijn omgeving die hiervoor uit zijn gekomen, want het is enorm ziielig voor alle homoseksuelen die in Jamaica geboren zijn.

Tot zover weer mijn weekend.
Na mijn ervaringen in de rechtbank, bij INDICOM en op de Blue Mountains zal ik weer een blog schrijven :)

  • 04 April 2016 - 21:25

    Daddy:

    Niet alleen de waarden en normen over homosexualiteit waarderen, maar alle waarden en normen van je ouders /Nederland blijven waarderen.

  • 04 April 2016 - 22:34

    Mignon:

    Je bent de grootste waterval van Nederland in Beekbergen al vergeten. Die heb je ook bezocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Voor iedereen die het leuk vindt om mij te volgen tijdens mijn reis. De eerste 3 maanden verblijf ik in Jamaica om als vrijwilliger mee te helpen bij het mensenrechtenproject. Op 13 mei vlieg ik naar Colombia om de rest van Zuid-Amerika te ontdekken!

Actief sinds 18 Feb. 2016
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 18421

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 13 Mei 2016

Mijn eerste reis: Jamaica

13 Mei 2016 - 30 November -0001

Colombia, Ecuador, Peru & Bolivia

Landen bezocht: