Rechtbank, Indicom en een nieuwe roommate - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Denise Water - WaarBenJij.nu Rechtbank, Indicom en een nieuwe roommate - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Denise Water - WaarBenJij.nu

Rechtbank, Indicom en een nieuwe roommate

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

08 April 2016 | Jamaica, Mandeville

2 hele gave dagen op het werk achter de rug!
Dinsdag ben ik naar de rechtbank gegaan, wat wel een beetje spannend was , omdat mijn supervisor niet mee kon i.v.m. de introductiedag van mijn nieuwe roommate. Netjes gekleed in mijn jumpsuit en een colbertje (geleend van mijn host-moeder, want die had ik nou net niet in mijn backpack meegenomen) werd ik heel vriendelijk ontvangen en legde een meneer van de administratie me uit hoe het te werk ging.
Aangekomen in de rechtszaal werd ik niet gecontroleerd (zelfs mijn tas niet) en de detectiepoortjes waren niet werkzaam (dus echt niet te vergelijken met de beveiliging van de Nederlandse rechtbank).
Voorin zaten de advocaten, de officier van justitie en reclasseeringsmedewerkers en bovenop een soort troon zat de vrouwelijke rechter (waarvan het leek dat ze haar werk heel saai vond, want ze zat continue met haar hand onder haar hoofd, alsof ze anders in slaap zou vallen). De zaal zat best wel vol (maar die bleek aan het einde helemaal leeg) met allerlei mensen die werden veroordeeld of als support voor iemand waren meegekomen. De verdachte moest in een soort hokje gaan staan tijdens de uitspraak, die op z'n langst 10 minuten duurde (ook weer iets anders dan die zaken in NL die 10 dagen in beslag nemen). Tussen de criminelen zat ik daar te luisteren naar alle zaken die voorbij kwamen: van het illegaal water aftappen tot doodslag, echt alles kwam voorbij! Zo had een vrouw voor 800 euro aan toiletartikelen gestolen, een man zijn waterrekeningen niet betaald, 3 mannen een meisje flink mishandeld en 1 jongen had zijn vriendin met een schaar 5 keer in de borst gestoken. De 'gevaarlijke' criminelen kwamen binnen met handboeien om en ongeveer 3 politiemannen of vrouwen (de politie hier hoeft denk ik geen sport keuring te doorstaan, want de vrouwen zijn zo dik dat een kleuter nog sneller is dan hen).
De straffen varieerden van een geldboete tot celstraffen. Zo had 1 man in zijn leven al voor ongeveer 10 jaar in de gevangenis doorgebracht en zoals de rechter het mooi zei: het enige moment dat jij niet steelt, is als je in de gevangenis zit. HIj kreeg dan ook 2,5 jaar celstraf.
De getuigen leggen geen eed af en staan 1 meter van de verdachte vandaan (ook zoiets bizars). Een hele gave ervaring dus om te vergelijken met het Nederlandse rechtsysteem!

Vandaag zijn we naar Indicom gegaan, de organisatie die veiligehidsambtenaars controleren (dus niet alleen de politie, maar ook het leger en gevangenisbeveiligers). Een heleboel informatie gekregen en ik was vrij om alle vragen te stellen die ik wilde. Het werk is erg latig voor hen, omdat ze vaak aangewezen zijn op ooggetuigen, maar deze zijn erg bang om een verklaring tegen de politie te geven. Ze zijn bang voor wraakacties als ze getuigen in zaken waar politie bij betrokken is. In totaal heeft Indicom al 90 zaken uitgevoerd in 5 jaar tijd, waarvan de meeste te maken hadden met een politieman die iemand vermoord heeft. Ook verwerken ze zaken waarbij politie hun macht heefft misbruikt of als bijvoorbeeld een burger langer is vastgehouden dan mag volgens de wet. Een hele belangrijke organisatie dus om corruptie en machtsmisbruik tegen te gaan in Jamaica. Ook erg leuk dus om hier een kijkje te hebben genomen!

Daarnaast is dinsdag mijn roommate gearriveerd. Ze is Frans en spreekt maar een heel klein beetje Engels (joepie; net nu ik mijn Engels goed onder de knie heb). Naast mijn Engels, Duits (met de Duitse vrijwilligers) en Spaans mag ik nu dus ook gaan oefenen op mijn Frans (hoezo internationaal?). Als ik langzaam praat, verstaat ze me wel, alleen het praten is voor haar erg lastig. Alhoewel dat gisteravond een stuk beter ging toen we aan de rum zaten. Helaas heeft de rum haar wel iets te goed te pakken gekregen, want toen ik vannacht naar de WC ging, struikelde ik over iets in de badkamer (mijn roommate gestrekt op de vloer). Ook zelf ben ik er niet helemaal goed vanaf gekomen, want ik voelde me vandaag niet helemaal lekker, maar ach, dat hoort erbij he!

De plannen voor dit weekend zijn helaas gewijzigd i.v.m. regen (jaaa, helaas helaas, ook in Jamaica regent het wel eens). De Blue Mountains beklimmen is dus niet zo'n goed idee, aangezien we niks zullen zien op de top door bewolking, dus we gaan dit weekend nog maar een keer het gevaarlijke Kingston trotseren! Er schijnt een club te zijn waar je voor 10 euro onbeperkt kan drinken (dit gaat niet goedkomen..) dus ik heb er heel veel zin in na deze intensieve week werken!:)

  • 08 April 2016 - 12:03

    Jolanda:

    Onbeperkt drinken? Oo jee. Gaat dat goed?

  • 09 April 2016 - 10:26

    Eddie Vos:

    Hallo Denise
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin ,vooral met drinken .En bij de rechtbank heb je ook veel gezien
    ben maar voorzichtig niet te dicht bij komen. Je weet nooit wat er kan gebeuren want hier in Holland vliegen de stoelen ook wel eens door de rechtbank ha ha.Het is weer een heel mooi verhaal wat je hebt geschreven zo maak je nog eens wat mee.Nog veel plezier en maak er iets leuks van.
    Groetjes en kusjes van Eddie en Koosje.

  • 09 April 2016 - 10:42

    Mignon:

    Nieuw drankje. Geen bier meer, maar rum. Ik weet niet wat het beste is.

  • 19 April 2016 - 19:10

    Betteke:

    Hoi Denise,

    Wat een ervaringen doe jij op. Mooi om te lezen en vanaf afstand mee te leven.
    Bedankt voor het ouderwetse kaartje. Leuk.
    Het ga je goed de komende periode en geniet ervan.
    groetjes, Betteke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Voor iedereen die het leuk vindt om mij te volgen tijdens mijn reis. De eerste 3 maanden verblijf ik in Jamaica om als vrijwilliger mee te helpen bij het mensenrechtenproject. Op 13 mei vlieg ik naar Colombia om de rest van Zuid-Amerika te ontdekken!

Actief sinds 18 Feb. 2016
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 18365

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 13 Mei 2016

Mijn eerste reis: Jamaica

13 Mei 2016 - 30 November -0001

Colombia, Ecuador, Peru & Bolivia

Landen bezocht: