Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Denise Water - WaarBenJij.nu Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Denise Water - WaarBenJij.nu

Bogota

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

31 Mei 2016 | Colombia, Bogota

Misschien dat dit de eerste plaats is die jullie wellicht bekend voorkomt: Bogota. De hoofdstad van Colombia, gelegen in het midden.
Na 2,5 week reizen door Colombia ben ik hier aangekomen en vertrek ik morgen alweer naar mijn volgende bestemming; tijd vliegt, dus ik moet door!

Na een busreis van 11 uur (ik dacht dat het maar 5 uurtjes pas.. beetje verkeerd gepland) was ik helemaal gaar toen ik midden in de nacht aankwam op de bus terminal in Bogota.
Vanaf daar moest ik een taxi nemen naar het hostel. De taxi-meter liep echter zo snel op dat ik besefte dat ik niet genoeg geld had om mijn Spaans sprekende taxi-chauffeur te betalen. Nadat ik hem dat zo ongeveer had uitgelegd, bracht hij me naar een bank, waar ik geld kon pinnen. Ik had mijn backpack op de achterbank laten liggen, maar hij werd boos dat ik dat deed. Voor mij was het juist een garantie dat die niet weg zou rijden (want wat moet een man van 45 met een paar schoenen, kleren (die overigens niet meer heel fris ruiken) en wat toiletspullen?), maar hij werd boos en zei dat ik dat nooit meer mocht doen (okee meneer, sorry!).

Aangekomen in het hostel moest ik in het donker en op de tast op zoek naar m'n bedje en daar kon ik eindelijk rusten. De volgende morgen lekker door de stad gewandeld op zoek naar een supermarkt. Ik had besloten pasta pesto te gaan maken (pesto is eigenlijk niet te betalen hier maar vooruit) en ik kwam uit bij een hele gezellige winkelstraat en een mooi plein met een kathedraal en het paleis van justitie. Ik vind zo'n eerste wandeling door een nieuwe stad zo fantastisch; elke keer iets nieuws om te ontdekken! Wel ging ik kapot van de kou; het is hier ongeveer 16 graden en met mijn 2 spijkerbroeken en 2 truien is dat niet echt een temperatuur om van te genieten (gelukkig is mijn volgende bestemming weer warmer). Nadat ik terugkwam van het winkelen ben ik naar Mount Monserrate gegaan. Dit is een berg op 3158 meter boven zeelevel en je hebt een prachtig uitzicht over de stad. Bogota is zo enorm groot! Echt een waanzinnig gevoel. Ook staat er een leuk kerkje bovenop de berg en zijn er wat souvenirkraampjes. Met mijn lichte hoogtevrees vond ik de kabelbaan omhoog minder eng dan een treintje naar beneden (denk aan in een hoek van bijna 90 graden naar beneden). Toch wel blij dat ik het gedaan heb :)

Aan het einde van de middag kwam Nadalee hier aan, een Iers meisje dat ik heb leren kennen in Medellin. We hebben samen gegeten en gingen naar de bar in het hostel. Hier was het happy hour dus 4 mojito's en 4 bier later was ik zo moe dat ik het stappen helaas heb overgeslagen. Echt heel jammer achteraf omdat het uitgaan in Bogota op zaterdagavond het leukste schijnt te zijn, maar ach.
Gisteren dus een lekker brak ochtendje en dagje ervan gemaakt. Lekker boekje gelezen, filmpje gekeken en nog wel even door de stad gewandeld om iets te eten.

Vanochtend ben ik dan weer vroeg actief op pad gegaan om de laatste dingen te zien, maar ik kwam een beetje teleurgesteld uit. Het goud museum (wat erg leuk schijnt te zijn) was helaas dicht op maandag, net als de Inglesias de San Fransisco (hele mooie kerk). Uiteindelijk wel naar het Botero museum geweest. Dit is een bekende beeldenmaker/schilder die alles buiten proportie schildert. Hij is de bekendste man van Colombia en zijn beelden zijn in alle grote steden in Colombia te zien. Doordat hij alles buiten proportie schildert, lijkt het of alle mensen heel dik zijn. Erg leuk museum (ook aan te raden voor niet-museum liefhebbers zoals ik).

Oftewel; een leuke stad, maar eigenlijk net te weinig ervan kunnen zien helaas. Ook de regen en de kou heeft mij hier een beetje van weerhouden, maar gelukkig ga ik morgen weer naar de zon: Salento (in Peru en Bolivia gaat het nog veel kouder worden dan dit, maar daar ga ik wel even geld investeren in een goede jas en een sjaal oid).

Morgenochtend heel vroeg ga ik naar de bus terminal en zo naar Salento (busritje van 7 a 8 uur), maar gelukkig kan ik heel goed slapen in een bus, dus no problemo! Salento is een stadje in de koffieregio van Colombia dus een koffietour gegarandeerd in een van de komende dagen. Aangezien ik hier ongeveer 2 kopjes koffie per dag (als ik geluk heb) drink, ben ik wel weer toe aan wat cafeïne! Salento; here I come!

  • 31 Mei 2016 - 07:27

    Mignon:

    4 mojito's en 4 bier. Daar zou ik niet alleen moe van worden, maar ook heel dronken! Veel plezier weer verder!

  • 31 Mei 2016 - 22:47

    Henk:

    Wat een belevenissen. Bergen van 3.100 meter hoog kom je in Nederland niet tegen. Blijf verkennen, behoedzaam (al is het maar voor de gemoedstoestand van je moeder) en genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Voor iedereen die het leuk vindt om mij te volgen tijdens mijn reis. De eerste 3 maanden verblijf ik in Jamaica om als vrijwilliger mee te helpen bij het mensenrechtenproject. Op 13 mei vlieg ik naar Colombia om de rest van Zuid-Amerika te ontdekken!

Actief sinds 18 Feb. 2016
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 18357

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 13 Mei 2016

Mijn eerste reis: Jamaica

13 Mei 2016 - 30 November -0001

Colombia, Ecuador, Peru & Bolivia

Landen bezocht: